Idag finns produktrecensioner på nätet. Hur förändrar det ditt köpbeteende?

Vi konsumerar allt mer och mer. Och av det vi konsumerar är det onlineköpen som har kommit att bli den dominerande konsumtionsformen. Att besöka butiker minskar hela tiden samtidigt som vi hellre väljer att klicka, scrolla och swipa till oss nya varor och tjänster hemifrån eller när vi är på språng.

Idag finns produktrecensioner på nätet. Hur förändrar det ditt köpbeteende?

I samband med att denna helt nya värld av onlineshopping hela tiden utvidgas ökar även möjligheten till att berätta vad man tycker som kund, om varorna eller tjänsterna som man investerar i. Att tycka till och recensera produkter man köpt på nätet är något som man i regel gör numera – och recensionerna skrivs ner även de på nätet. Förr fanns det bäst-i-test i tidningarna utförda av en redaktion eller en så kallad ”expertjury”. Idag är det dock de riktiga användarna som står för att säga till om vad de tycker om de varor de köpt. Detta har gjort det möjligt för konsumenter att få en mer realistisk syn på varors kvalitet eller huruvida tjänster uppfyller kundens önskemål. Man kan väl inte säga annat än att hela fenomenet produktrecension är en utveckling åt det bättra hållet.

Vi väljer att läsa produktrecensioner allt mer

Produktrecensioner är något om påverkar vårt köpbeteende, det är en sak som är säker. Men hur mycket? Tja, troligtvis mer än vad de flesta tror. För det har visat sig att över hela 85 procent av konsumenterna idag väljer att läsa produktrecensionerna som andra kunder har skrivit ner. Och naturligtvis måste det påverka kundernas köpbeslut i och med att intresset för andra konsumenters tycken är så pass stort. Orsaken till varför andra kunders utlåtande anses vara så viktigt för oss handlar om flera faktorer. Bland annat är det för att vi som läser utlåtandena likställer dessa recensionerna med ett råd eller tips från en gammal vän. Således uppfattas risen eller rosen som ärlig. Även vetskapen om att det inte handlar om någon som i själva verket har någon koppling till varumärket eller helt enkelt en korrumperad person, utan en helt vanlig användare, precis en som är som man själv är – konsument. Faktum är att det har visat sig att de flesta läser upp till sex olika recensioner av olika personer innan de tar sitt köpbeslut. Det finns många faktorer som kunderna väljer att tycka till om. Inte bara varan eller tjänsten i sig, även fast det är den som står i centrum. Kunderna recenserar hur säljsajten ser ut och hur man har designat sidan. De säger bu eller bä om hur enkelt det är att hitta, hur många klick som krävs för att nå det relevanta och hur inbyggda funktioner fungerar. Även huruvida produktbilderna och eventuella videor om vad som säljs, fungerar som något upplysande eller som lurendrejeri. Sist men inte minst brukar ett utlåtande om hur snabbt man fick sin vara och om det följde med några komplikationer tas med i produktrecensionen. Detta byggs liksom in i produktrecensionerna och ger andra kunder en bättre inblick i hur det är att handla på nätet från just denna leverantör eller producent. Och naturligtvis, för att svara på frågan – vad varan värd det jobb och de pengar som jag som kund lade ner för att köpa den?

Vi väljer att läsa produktrecensioner allt mer

 

Comments are closed.