Vad är och hur funkar Microblogging?

Har du hört talas om blogging? Kanske. Jag ska ge dig en liten påminnelse. Blogging är att skriva på en blogg, vilket är något otroligt mångfacetterat.

Vad är och hur funkar Microblogging?

En blogg är en sida där man skriver saker. Det kan var allt från dagboksliknande skrifter till journalistiska texter, tabloider, ett forum för diskussion och debatt, en åsiktscentra, en recensionssajt och tusentals andra budskap och skriftalster. Men vi talade ju om microblogging. Microblogging är alltså, precis som man kan utläsa av namnet, en blogg som är mindre. När jag skriver mindre menar jag verkligen inte att den är mindre i omfång eller följare. Tvärtom. Ta bara Twitter. Eller Facebook för den delen. Nej, det som är mindre i en microblogg är antalet tecken man får blogga med i varje inlägg. Det är begränsat och helt omöjligt att överskrida. Microblogging består alltså av färre tecken än vanlig blogging. På så sätt blir det viktigare för den som utför microblogging – microbloggaren – att vara kärnfull och kortfattad i sina inlägg.

 

Hur fungerar microblogging

Okej, nu vet vi var microblogging är för något, men hur fungerar hela kalaset? Låt oss ta Twitter som exempel i och med att det är en av världens allra största microbloggar. Bloggen har alltså begränsat antal tecken för varje inlägg, 40 tecken per inlägg. I dessa inlägg kan man naturligtvis ha med länkar vilket såldes leder till eventuellt andra bloggar, till Facebooksidor, till hemsidor med mera, med fler ord. Man kan precis som med vanliga bloggar använda microblogging som ett slags marknadsföringsverktyg. På Twitter finns det en annonsplattform där man kan köpa exponering för medlemmar. Det finns liknande på andra microbloggar. Detta är en fantastisk möjlighet till att kunna komma upp högt i flödet med sitt budskap och på så sätt få mer kunder. Twitter har valt att kalla sina annonser för Promoted Tweets. Dessa Promoted Tweets fungerar lite som SEO – Sökmotoroptimering – de är hårt sammanlänkade med sökord.

 

Priserna varierar

Annonserna på microblogger varierar i priser lite beroende på vad man har för önskemål i antal visningar och hur många andra företaga som vill använda dessa sökord. Ju fler ju dyrare för båda. Men oj så effektivt det kan vara. Microbloggar var till en början mycket begränsade och hade inte alls särskilt många användare, mest datanördar. Idag finns det flera miljoner som använder sig av olika typer av microbloggar – således kan det vara nyckeln för att komma ut och lyckas som företagare. I alla fall om man strävar efter att nå den breda kundkretsen. Annonserna kommer att poppa upp mellan vanliga obetalda inlägg i flödet så kunder kan ta del av företagens budskap och erbjudanden.

Priserna varierar

Microbloggar fungerar som en plattform för folket och för företagen. Alla kan ta del av dess innehåll och alla kan faktiskt dela med sig av sitt innehåll. Microblogging är ett roligt sätt att skriva vad man tycker och sprida budskap. Dessutom är det större krav på att man håller sig till ämnet och kort och koncist lyckas förmedla det som ska förmedlas. Microblogging är väl värt att lära sig och använda. För privatpersoner, för företag – för alla!

 

 

Comments are closed.