De flesta musiker drömmer om att kunna leva på sin musik och hålla på med det man gillar allra mest. Det är faktiskt fullt möjligt för en “vanlig” musiker att göra sin musik hörd och då speciellt online. Frågan är hur man sprider sin musik på nätet? Det gäller att helt enkelt använda sig av en så kallad digital marknadsföring. Dessutom passar man även på att ladda upp sin musik och ge tillgång till lyssnare utan att blanda in skivbolag. Dessa två faktorer är utmärkta tips som gör att man till slut kan tjäna pengar på sin musik.

Spela musiken på ett flertal digitala plattformar

För att sprida sin musik får man ligga i och sprida musiken på flera digitala plattformar, men problemet kan vara hitta vilka som är allra bäst för sig. Beroende på vilken musikstil sin musik är så används olika plattformar. När det gäller metal och rock så är det bäst att använda Bandcamp, YouTube, Spotify, Facebook och SoundCloud. Visserligen finns det andra plattformar likt dessa, men de är inte lika bra eftersom musikskaparen och musiken inte sätts i fokus.

Väljer man att använda sig av flera plattformar gäller det att ha en stark sammanhållen strategi och branding gällande sin produkt. Därför är det bra att tidpunkterna som musiken publiceras och formaten som används synkas. Ju mer kreativ man är desto mer skiljer man sig från övriga musiker som också vill synas.

För att synas är YouTube en bra plattform och där lägger man album, låtar och videos. Ett bra tips är att skapa spellista både för YouTube och Spotify som fansen kan klicka på. Bandcamp är den bästa plattformen att sälja sin musik på och till en början är det smart att sätta ett standardpris eller låta köparen använda sig av “Name your price”, som innebär att köparen kan lyssna gratis och sedan betala om man sedan känner för det.

Glöm inte bort taggar

Glöm inte bort taggar
Glöm inte bort taggar

Taggar är mycket viktigt för att öka lyssnarantalet, speciellt på Bandcamp och påverkar sin trafik och försäljningen av sin musik. Därför bör man använda taggar som beskriver: genre (tillsammans med olika stavningar och undergrenar), geografi, influenser, era eller år, känsla och vilka band som ha liknande musik.

SEO och musik

Att använda sig av SEO (sökmotoroptimering) brukar vanligt vis vara a och o inom marknadsföring, men inom musikbranschen ger det inte särskilt stort resultat för sin musik. Det beror på att det är egentligen inte många som går in på en sökmotor och söker efter en speciell musikgenre eller musiker. Ett sätt att marknadsföra sin musik är att skaffa sig en egen hemsida och där själv skriva artiklar och bloggar om sig och sin musik. Visserligen är det inte särskilt effektivt eller ekonomiskt, men man kan alltid använda sig av affilaties som sedan i sin tur gör att man tjänar pengar.

Nyhetsbrev

Början med att få fans är det en bra idé att skicka ut nyhetsbrev angående vad som händer med sin musik. Meddelar när en ny låt släpps eller om man ska uppträda någonstans. Dessa brev ger ringa på vattnet och det är alltid bra att fansen har möjlighet att prenumerera på nyhetsbrev i samband när de kan se och höra sina musikvideos som man lägger upp på de olika sociala medierna.