Hur påverkar diskussionsforum på nätet, människors sätt att leva

verkligen alla – att delta i diskussioner. Tidigare fanns det bara tidningar, vilket gjorde att människor sållades bort på grund av antagning platsbrist eller som resultat av redaktörernas tycke och smak. Men så är det inte längre. Idag kan alla ta del i diskussionerna och inte bara till vissa få personer. Det ger givande diskussioner med flera aspekter som skapar färggranna dimensioner vilket ger djupare inblick i olika ämnen.

Diskussionsforum har alltså en stor påverkan på oss i dag. I Sverige finns det idag vissa ledande diskussionsforum på nätet som har flera tusentals besökare varje dag. Bland dessa återfinner vi Flashback, Familjeliv, Sweclockers, Sporthoj, Minhembio och Facebook som alltså är några av landets vanligaste och mest populära forum. I alla de olika forumen kan man ha både öppna och slutna diskussioner. Slutna för bara medlemmar, slutna för en specifik och utvald grupp (så som inbjudna eller medlemmar i en viss grupp) och helt offentliga. Flashback är ett diskussionsforum som pendlar mellan allt som går att tänka på och lite till. Diskussionerna kan beröra mer seriösa saker men också helt tokiga ting. Det finns inge röd tråd och i de allra flesta fall får man någon typ av respons, förhoppningsvis bra sådan. Men som alltid i båda online-, och riktiga diskussioner, det finns folk som bra säger saker utan att tänka först. Facebook är det största diskussionsforumet i världen. Här finns det grupper med särskilda ämnen i fokus, vilket speglas i diskussionerna. Kunskap och åsikter, erfarenheter och frågor delas hej vilt jorden runt.

Nischade forum med nischade annonser

Familjeliv är en mer specificerad hemsida med diskussionsforum som behandlar frågor och ämnen som har med familj att göra (vilket man kan ana från namnet). Föräldraskap, graviditet, familjefrågor, skilsmässor, uppfostran och relationer är vanliga ämnen. Men även hälsa och mat är populära teman i diskussionerna. Att köpa annonser på diskussionsforum är en jättebra chans att nå ut till en specifik målgrupp, i alla fall om det är i ett forum som är mer nischat så som Familjeliv.se. Annonserna osm går att köpa kan vara allt från sådana som visas i mobilen, på datorskärmen i wide screen format eller panoramastil till bloggposter, instagramposter, vloggar och andra kreativa kampanjer, tävlingar och quiz, artikelserier och stand alone-annonser.  Här kan man köpa annonser om man vill vända sig till familjer och tillgodose deras behov.

Nischade forum med nischade annonser

Vi använder oss av diskussionsforum på samma sätt som man läste dagstidningen förr. Alla gör det. Men idag kan man välja vad man vill läsa och vad man är intresserad av. Detta påverkar oss både negativt och positivt. Genom att ta ett stort ansvar som företagare och annonsör kan man ser till att forum för fria och stängda diskussioner blir till influerande inslag i vardagen med positiv effekt. Eftersom diskussionsforum formas av både en redaktion men i huvudsak av gemene kvinna och man är det många som vänder sig till detta media. Att välja att köpa en annons i ett diskussionsforum ger således en unik chans till att nå rätt målgrupp och en bred målgrupp. Ett sätt som inte går att åstadkomma på något annat sätt eller på någon annan plats.

 

 

 

Comments are closed.