Hur förändrar Facebook människors sätt att leva

På bara några år har Facebook lyckats bli en dela av nästan hela världens alla människors vardag. Inte nog med att privatpersoner har konton och ständigt uppdaterar sina flöden. I princip alla företag – stora som små – ser Facebook som ett nödvändigt marknadsföringsverktyg för att nå ut till sina potentiella och befintliga kunder. För där människor finns, där finns kunder, och idag finns människor på Facebook. Vi berättar gladeligen om var vi befinner oss, när vi är på semester, vad vi åt i går kväll, hur dum en politiker är, vi delar någons hemska historia eller någon bekant systers roliga filmklipp, vi gillar och ogillar, kommenterar och lägger oss i. Men hur på verkar detta oss egentligen. Hur påverkas våra liv av Facebook Är det som det alltid har varit? Knappast.

Hur förändrar Facebook människors sätt att leva

Facebook är idag ett ypperligt verktyg att använda sig av om man vill nå ut till andra människor snabbt och effektivt. Ibland tenderar det dock att gå lite för snabbt. Ack så många falska nyheter som har spridits som löpeldar genom Facebook bara för att det var nära till knappen ”Dela”. Kunder blir dock allt mer varsamma och medvetna om detta och misstankarna mot Facebook ökar bara mer och mer. På så sätt ökar även en viss kritisk syn på vad som oberoende företag delar och lägger ut på Facebook. Och visst är det bra, att folk blir mer källkritiska och aktsamma. Att inte alla delar med sig av vad som helst utan att kolla upp varifrån uppgifterna kommer. Men allt är ju inte fake. Hur ska man då som kommunikatör för ett företag eller helt enkelt egenföretagare, lyckas använda sig av Facebook utan att kunderna ska bli misstänksamma?

Kurser i sociala medier

Genom att besitta kunskaper i hur man faktiskt använder sig av detta stora och globala sociala media kan man lära sig att dels göra iögonfallande sidor men också hur man vinner kundernas förtroende genom att vara transparent och öppen. För att lära sig detta finns det idag riktigt bra kurser att gå. Vissa pågår över längre tider och andra bara över dagen. I dessa kurser får man lära sig att marknadsföra ett företag genom Facebooks olika kanaler. Med i detta inräknas även hur man får fler besökare på sidan, flera klick vilket ska resultera i fler kunder och på så sätt fler inköp av varor och/eller tjänster. Kurserna innehåller djupgående genomgångar i olika strategier och vad man bör tänka på. Hur grupper, annonser, events, och sidor på Facebook skiljer sig åt och ur man skapar dem respektive. Men dessutom, hur man visar upp en ärlig och schysst sida av företaget. Att man är källkritisk mot sig själv och hela tiden anger referens och källor. Allt för att kunderna ska känna sig lugna. För Facebook påverkar vår vardag och vårt sätt att leva. Hur vi konsumerar och hur vi faktiskt ställer oss till bland annat politik har större påverkan av Facebook än vad de flesta vet. Och genom att företag ser på Facebook som något som bör förvaltas och tas hand om med gedigen omsorg kommer människor kunna ta ärliga och bra beslut baserat på professionell Facebook-annonsering.

 

 

Comments are closed.