Hur Facebook startade

I dagens samhälle där vi nästintill lever i den digitala världen så finns det nog inte många som inte har ett Facebook-konto. Facebook är en applikation för sociala medier, där man kan lägga upp bilder, inlägg eller videoklipp. Facebook är ett bra sätt att dela sin vardag med sina vänner och bekanta, man knyter kontakten med gamla vänner, släktingar eller helt nya kontakter. Många kändisar har även ett publikt Facebook-konto så att allmänheten får möjlighet att få en inblick i deras liv, medan de kan behålla deras privata konto privat och bara den närmaste kretsen får tillgång till den. Facebook startades av Mark Zuckerberg 2004 när han studerade på Harvard. Det har varit många juridiska strider kring Facebook och vilka som startade det. Marks collegekompisar Dustin Moskovitz, Chris Hughes och Eduardo Saverin upplevde att de blev lurade av Mark. Mark startade först Facemash där sajten gick ut på att avgöra vem som såg bäst ut på två bilder. Mark hackade administrationen och tog studenternas ID-bilder och använde dem till Facemash, Mark blev upptäckt och riskerade att bli reglerad men anklagelserna lades ner. När han senare vidareutvecklade den till theFacebook tog han hjälp av sina kompisar, problemet var att de trodde de byggde något annat. Kompisarna trodde de byggde applikationen HarvardConnection, det som nu heter ConnectU, det kontaktade därför tidningen Harvard Crimson och framförde sin version. De lämnade även senare in en stämningsansökan. Det hela är nu utrett och Dustin, Chris och Eduardo äger nu några andelar i företaget. Facebook var först bara skapad för elever på Harvard men utökades snabbt till flera college för att sedan succesivt öppnas upp för allmänheten. Sean Parker blev företagets VD under sommaren 2004 och ungefär samtidigt bolagiserades Facebook. Den första investeringen företaget fick var i juni 2004 av Paypalgrundaren Peter Thiel. Till en början hade företaget sitt kontor i Kalifornien men har under tiden flyttats till Dublin Irland.

Varför Facebook blev en sådan framgångssaga

Under 2005 köpte man bort ”the” framför domännamnet och Facebook fick officiellt domännamnet facebook.com, det kalaset gick på 200 000 amerikanska dollar. Det är många stora företag som har och är intresserade av andelar i Facebook men det var Microsoft som fick köpa 1,6 procent för 240 miljoner amerikanska dollar. Företaget ska ha bland annat tackat nej till en miljard amerikanska dollar som Yahoo erbjudit och 2,3 miljarder från Google. Det som många experter tror är en stor faktor till företagets framgångar är det unika med att användare måste använda hela sitt riktiga namn, till skillnad från andra liknande sajter då man ofta registrerar ett användarnamn. När Facebook startade så var det enbart öppet för Harvardstudenter och hade redan första månaden hälften av alla Harvardstudenter registrerade. Trafiken till Facebook har sedan 2009 hela tiden ökat stadigt och i mars 2013 hade Facebook fler besökare än Google.  Historien om Facebook har intresserat många och under 2010 lanserades filmen Social Network av David Fincher, filmen dramatiserar de konflikter och juridiska turer det blev mellan collegekompisarna. Företaget registrerade sin första vinst september 2009.

Comments are closed.